Draag bij aan de verhalen van de Zuiderwaterlinie
Al sinds mensenheugenis worden verhalen verteld. Een krachtig verhaal emotioneert, legt verbindingen en houdt de geschiedenis levend. Ook over de Zuiderwaterlinie zijn vele verhalen te vertellen. Al die anekdotes, gebeurtenissen en legendes maken de linie zichtbaar en toegankelijk voor het publiek.
Wij brengen die verhalen via Storytelling. Dit is een effectieve manier om mensen te raken, te verassen en te verbinden aan een verhaal. Al die verschillende draden komen samen op knooppunten verspreidt over de hele linie.
Heb jij een verhaal over de Zuiderwaterlinie? Draag bij aan het collectieve geheugen en stuur jouw verhaal in!
Zo ga je te werk
De kunst van het verhalen vertellen, dat is wat Storytelling mogelijk maakt. Deze methode helpt je om gebeurtenissen op een behapbare én aantrekkelijke manier over te brengen aan een publiek. Vooral bij geschiedenisverhalen wordt hier dankbaar gebruik van gemaakt. Het gaat er niet om dat je het publiek informeert over droge cijfers en feiten maar dat je ze meeneemt op een reis door de historie. Die verhalen kunnen mensen emotioneren, bieden een beleving en helpen om ook vandaag nog betekenis aan de historie te geven. Want hoewel Storytelling je de vrijheid geeft om je verbeelding te gebruiken, blijven de feiten achter het verhaal de leidraad!
Heb je een mooi Zuiderwaterlinieverhaal die je graag eens zou willen delen? En spreekt het schrijven van verhalen je wel aan? Dien je verhaal dan hieronder in!
Inzendingen worden getoond op onze geschiedenispagina en toegevoegd aan onze verhalendatabase zodat iedereen ervan kan genieten.
Voorbeelden van verhalen
-
Anne van Kuijk - Reuring in Rooi
In de eerste maanden van 1839 was het in Sint-Oedenrode, in de volksmond 'Rooi' geheten, een drukte van belang. Ongeveer 1000 militairen uit andere delen van Nederland kwam naar het dorp en namen hun intrek in de huishoudens van toen circa 4000 Rooienaren.
-
De Beerse Overlaat - gevecht met en tegen het water is over
Voor Grave, Reek, Schaijk en omgeving vond er in deze periode een wonder plaats. Eindelijk werd de Beerse Overlaat in 1942 ingekapseld. De uitloop van de Maas werd eindelijk drooggelegd. Dit gebeurde met technieken van ingenieur Cornelis Lely (1854-1929), die eigenlijk het tegenovergestelde deed dan Menno van Coehoorn.
-
Cor van der Hooft - burgemeester voorzag Watersnoodramp in Willemstad
Tijdens de Watersnoodramp in 1953 kwam de kennis over de strijd tegen het water van pas en heeft het hier en daar mensen gered. Zo heeft het snelle denken door burgemeester Cor van der Hooft van Willemstad die het onstuimige weer niet vertrouwde en op tijd de noodklok luidde een grotere humanitaire ramp voorkomen.